Aeroprakt-22

to samolot o klasycznym wyglądzie.Celem projektu było stworzenie samolotu zapewniającego maksymalny stopień bezpieczeństwa, wygody i wytrzymałości. Samolot ma zgrabną sylwetkę, siedzenia umieszczone obok siebie (układ preferowany przez większość) i skrętne przednie koło (dla łatwego manewrowania na ziemi).

A-22 produkowany jest w dwóch podstawowych wersjach:

  • UL (MTOM 472,5 kg) o oznaczeniu A-22 i w kolejnych wersjach rozwojowych A-22L i A-22L2
  • LSA (MTOM 600 kg) o oznaczeniu A-22LS

Mocne punkty:

Niesamowite możliwości na krótkich pasach

każdy zdaje sobie sprawę, co oznacza zbyt mało miejsca przy lądowaniu awaryjnym. Przyziemienie zbliżone do 50 km/h połączone z wydajnymi hamulcami, daje w efekcie wyjątkowo krótki dobieg. Rozbieg jest równie krótki, zatem setki małych lądowisk jest dla Państwa dostępnych. To naprawdę samolot klasy VSTOL!!!

Unikalna widoczność

Duże drzwi z wypukłym przeszkleniem sięgającym od sufitu do podłogi umożliwiają doskonałą widoczność na boki i w dół. Można patrzeć prawie prosto w dół bez przechylania samolotu - idealne rozwiązanie dla nawigacji lub lotów obserwacyjnych. Przez wielką, półokrągłą szybę przednią można widzieć na wiele kilometrów w przód. Nawet tył kadłuba jest w pełni przeszklony. Prawie 360° widoczności - niespotykane w żadnym innym samolocie. Jak łatwo rozplanować krąg nadlotniskowy - to jedna z przyczyn, dlaczego A-22 jest tak doceniany w ogromnej ilości szkół. 

Siedzenia są prawidłowo umieszczene - nawet wysocy piloci nie muszą wyłamywać karku dla obserwacji w bok pod skrzydłem, a ponadto widok w przód, ponad maską silnika, jest doskonały.

Metalowa konstrukcja

Dwa słowa odpowiadające dwóm innym słowom: bezpieczeństwo i trwałość.
Bezpieczeństwo: całometalowa konstrukcja płatowca ma dobre własności udarowe. Metal, ulegając deformacji, pochłania energię uderzenia, chroniąc w ten sposób załogę w razie wypadku. Dla porównania, materiały kompozytowe nie absorbują dobrze udarów, ulegając defragmentacji bez deformacji.
Trwałość: prawidłowo zabezpieczone konstrukcje metalowe są trwałe i odporne na działanie środowiska zewnętrznego. W przeciwieństwie do kompozytów metal nie jest podatny na zmiany strukturalne spowodowane promieniowaniem UV, wysoką temperaturą i innymi wpływami atmosferycznymi. Na przykład, kompozyty mogą zostać znacząco osłabione, jeśli temperatura powierzchni wzrośnie powyżej 40 stopni - co bardzo łatwo może się zdarzyć nawet w łągodnym świetle słonecznym w letnie dni.

Wykorzystujemy wyłącznie aluminium lotnicze od sprawdzonych dostawców.

Charakterystyki lotne

Gruby profil, skrzydła skośne do przodu, zwichrzenie geometryczne oznaczają, że przeciągnięcie, nawet bez klap, nie stanowi problemu. Wczesne ostrzeganie o przeciągnięciu, brak tendencji do zwalenia się na skrzydło, bezpieczny ślizg boczny, zarówno z klapami jak i bez. Na małych prędkościach stery działają lekko i efektywnie, usztywniają się ze wzrostem prędkości, dzięki czemu przelot jest o wiele spokojniejszy niż w niektórych samolotach ukierunkowanych na szybkość.

Pełno miejsca w kabinie

Szerokość 128 cm sprawia, że A-22 ma prawdopodobnie największą i najbardziej przestronną kabinę w swojej klasie. Oznacza to, że niezależnie od tego, czy się Państwo uczą, czy latają z przyjacielem, nie jesteście ściśnięci ramię przy ramieniu, elementy sterujące są łatwiejsze w obsłudze, a przestrzeń do poruszania się zapewnia większe bezpieczeństwo. Półki z łatwym dostępem zapewniają przestrzeń na rzeczy. Możena też umieścić trzy duże torby w pojemniku bagażowym za siedzeniami. Można się tam dostać także w locie!

Łatwy do wsiadania i wysiadania

Zmęczony wspinaniem się do kabiny, wyginając się ponad drążkiem sterowym by dostać się do środka? Lub wciskaniem nóg pod wolant? W A-22 można o tym zapomnieć. Środkowy drążek sterowy powoduje, że wsiadanie i wysiadanie jest równie proste jak siadanie na łóżku. Brak potrzeby rozkładania nóg. Nawet opcjonalne wolanty są ustawione wysoko, dzięki czemu można wsunąć się pod nie.

Fakty i liczby

Wymiary

 A 22 3d view

 

Dane techniczne & osiągi

Model A-22L2 A-22L2
Silnik Rotax 912 UL Rotax 912 ULS
Moc 80 HP / 59,6 kW przy 5800 RPM 100 HP /  73,5 kW przy 5800 RPM
VNE maksymalna prędkość dopuszczalna 210 kph 210 kph
VA prędkość manewrowa 150 kph 150 kph
VFE maksymalna prędkość wychylenia klap 115 kph 115 kph
VS1 prędkość przeciągnięcia klapy schowane  70 kph  70 kph
VS0 prędkość przeciągnięcia, pełne klapy  60 kph  60 kph
prędkość podróżna przy 4500 obr/min 140 kph 150 kph
Maks. prędkość w locie poziomym 180 kph 190 kph
Ograniczenie składowej bocznej wiatru 7 m/s 7 m/s
Dopuszczalne współczynniki obciążeń +4 / -2 +4 / -2
Rozbieg przy MTOW & ISA 135 m 105 m
Dobieg przy MTOW & ISA 135 m 135 m
Długość startu na bramkę 15 m (MTOW & ISA) 250 m

215 m

Długość lądowania z wysokości 15 m (MTOW & ISA) 350 m 350 m

Międzynarodowe certyfikaty

A-22 jest sprzedawany i dopuszczony do wykonywania lotów w wielu krajach. Poniżej niektóre z istniejących dopuszczeń

Niemcy

A22-LS (MTOM 600 kg)
DULV - karta danych technicznych 991-22  1 (Rotax 912 ULS), zawiera dopuszczenie do holowania szybowców aż do 700 kg masy startowej!

 A22-LS (MTOM 472,5 kg)
DULV - karta danych technicznych 799-10 4 (Rotax 912 UL) i 799-10 3 (Rotax 912 ULS). Druga z nich zawiera dopuszczenie do holowania szybowców aż do 700 kg masy startowej!

A22-L2
DULV - karta danych technicznych 799-10 1 (Rotax 912 UL) i 799-10 2 (Rotax 912 ULS). Druga z nich zawiera dopuszczenie do holowania szybowców aż do 700 kg masy startowej!

A22-L

DULV - karta danych technicznych 60005-121 (Rotax 912 UL) i 60005-122 (Rotax 912 ULS). Druga z nich zawiera dopuszczenie do holowania szybowców do 390 kg masy startowej.

Czechy

LAA - ULL 05/2007

Hiszpania

DGAC - Certificado de Aeronavegabilidad de Tipo No. 289/I

Wielka Brytania

LAA Type Acceptance Data Sheet - 317

USA

FAA Make/Model Directory for SLSA